kwi 30, 2025

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do zarządzania organizacją pozwala firmom nie tylko podejmować trafniejsze decyzje biznesowe, ale też zautomatyzować wiele procesów. Przedsiębiorstwa korzystające z AI mogą działać efektywniej i bardziej elastycznie, dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych. W poniższym artykule omówimy, w jaki sposób sztuczna inteligencja pomaga właścicielom firm w zarządzaniu oraz w jaki sposób można ją wykorzystywać. Zapraszamy.

Zwiększenie efektywności – automatyzacja procesów

Sztuczna inteligencja usprawnia codzienne funkcjonowanie organizacji poprzez przejęcie wielu powtarzalnych, manualnych zadań. AI można zatem wykorzystać do:

  • przetwarzania dokumentów, 
  • zarządzania korespondencją, 
  • monitorowania danych,
  • podstawowej obsługi klienta. 

Sztuczną inteligencję z pewnością warto użyć do obsługi systemów ERP. Wiele oprogramowań ma obecnie wbudowane chaty, które pozwalają np. na szybkie blokowanie transakcji, zatwierdzenie faktury czy też wystawienie zamówienie. 

W obsłudze klienta coraz chętniej wykorzystuje się natomiast chatboty, które odpowiadają na najczęściej zadawane pytania, rejestrują zgłoszenia oraz przekierowują bardziej skomplikowane sprawy do konsultantów. W obszarze analizy danych AI wspomaga przetwarzanie informacji z różnych źródeł i tworzy zestawienia niezbędne do raportowania zarządczego.

Sztuczna inteligencja – wsparcie dla menedżerów

Coraz więcej menedżerów firm zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję do analizy danych w czasie rzeczywistym i tworzenia wiarygodnych prognoz. AI wspiera proces decyzyjny. Programy te są w stanie rozpoznawać zależności, których nie da się zauważyć w tradycyjnie wykonanych analizach. W efekcie menedżerowie uzyskują konkretne informacje potrzebne, m.in. do oceny ryzyka, wyboru kierunku rozwoju lub modyfikacji strategii.

AI można wykorzystać do prognozowania zachowań konsumenckich, analizując historię zakupów, sezonowość i lokalne czynniki rynkowe. Coraz więcej systemów CRM ma wbudowane platformy AI, które są w stanie, np. zarekomendować zmiany w polityce cenowej lub zasugerować wprowadzenie nowego asortymentu. 

W obszarze zarządzania zasobami ludzkimi AI analizuje poziom rotacji pracowników, dane z rekrutacji i oceny okresowe, wskazując, które czynniki mają konkretny wpływ na stabilność zespołu. W przedsiębiorstwach produkcyjnych systemy AI wspierają zarządzanie łańcuchem dostaw, identyfikując ryzyka zakłóceń i prognozując zapotrzebowanie materiałowe.

Zarządzanie wiedzą i informacją z AI

Gromadzenie danych jest ważnym elementem odpowiedniego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ze względu na ilość przetwarzanych codziennie informacji, odnalezienie konkretnych danych bywa utrudnione. Wiele firm, chcąc usprawnić nieco ten proces, decyduje się na skorzystanie z pomocy sztucznej inteligencji. AI jest w stanie odpowiednio uporządkować informacje, a następnie sklasyfikować je według ich treści i kontekstu.

Systemy AI rozpoznają znaczenie dokumentów, tagują je tematycznie i przypisują do odpowiednich kategorii. Pracownicy zyskują dostęp do zorganizowanej bazy wiedzy, w której potrzebne informacje są od razu dostępne, bez konieczności przeszukiwania setek plików. Przykładem może być narzędzie Guru, które analizuje dokumenty, maile i komunikację wewnętrzną, a następnie tworzy tematyczne zestawienia wiedzy dostępne w czasie rzeczywistym.

AI umożliwia także generowanie tzw. inteligentnych asystentów wiedzy. Systemy te uczą się na podstawie zapytań użytkowników i dopasowują odpowiedzi do ich potrzeb (np. modele asystentów w Chat GPT). Z czasem potrafią przewidzieć, jakiego rodzaju informacje mogą być potrzebne w określonym kontekście. W ten sposób wspomagają procesy decyzyjne i skracają czas potrzebny na zdobycie niezbędnych informacji.

Zarządzanie finansami w firmie – pomoc AI

Coraz częściej sztuczna inteligencja wspiera organizacje w ocenie ryzyka finansowego oraz automatyzacji codziennych zadań księgowych. Zastosowanie takich rozwiązań zwiększa precyzję wykonywania analiz i redukuje błędy wynikające z ręcznego przetwarzania danych.

W praktyce, organizacje najczęściej wykorzystują narzędzia oparte na uczeniu maszynowym, które przewidują krótkoterminowe i długoterminowe przepływy finansowe. Systemy analizują dane historyczne, cykle płatnicze oraz zmieniający się rynek pod względem ekonomicznym. Dzięki temu firmy mogą lepiej zaplanować budżet i unikać opóźnień w zobowiązaniach.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja jest pomocnym narzędziem, dzięki któremu prowadzenie firmy i zarządzanie poszczególnymi działami w organizacji jest w o wiele prostsze. Należy jednak pamiętać, aby stale weryfikować otrzymane dane i sprawdzać źródła, z jakich pochodzą. Nie da się jednak ukryć, że dzięki tak szybkiemu rozwojowi technologii AI i umiejętnym posługiwaniu się nią, przedsiębiorcy są w stanie o wiele łatwiej, szybciej i trafniej podejmować decyzje i pomnażać zyski.

Najbliższe szkolenia

Dane Kontaktowe

OPEN HORIZON Consulting sp. z o.o. sp.k.
NIP: 7831738456
REGON: 363868556

ul. Młyńska 5/9
61-729 Poznań

Telefon: +48 616 661 374

E-mail: biuro@openhorizon.com.pl

Social Media

Copyright © 2024 - Open Horizon Consulting - Szkolenia i Consulting dla Firm