paź 03, 2024

Nieodłącznym elementem rozwoju firmy jest wprowadzanie zmian. Wiąże się to z koniecznością zaadaptowania struktury przedsiębiorstwa do postępu technologicznego oraz różnych, bieżących trendów i innowacji występujących w danej branży. Każda zmiana, zanim zostanie wdrożona, musi zostać jednak odpowiednio przeanalizowana. Zarządzanie zmianą, to usystematyzowany proces, który pomaga organizacjom skutecznie przeprowadzać transformacje, minimalizując opór pracowników i ryzyko niepowodzenia. Skuteczne kierowanie tym procesem jest ważne, gdyż tylko wtedy można mieć pewność, że nowe technologie i procedury zostaną właściwie zintegrowane z codziennymi operacjami. Co warto wiedzieć o procesie zarządzania zmianami w firmie, w epoce innowacji? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Zarządzanie zmianami w firmie – co warto wiedzieć?

Zarządzanie zmianami to proces, którego celem jest dostosowanie działania danej firmy do zmieniających się warunków rynkowych, technologicznych, a nawet kulturowych

Głównym celem tego procesu jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia oporu pracowników, a także zmniejszenie negatywnego wpływu zakłóceń w trakcie przeprowadzania zmiany na funkcjonowanie organizacji. W praktyce zarządzanie zmianami dotyczy nie tylko aspektów technicznych czy organizacyjnych, ale również kierowania pracownikami i ich reakcjami na zmiany. Wprowadzenie nowej technologii czy usprawnienie procesu produkcji wymaga przygotowania, odpowiedniej komunikacji i wsparcia ze strony zespołów zarządzających. Sukces zależy w dużej mierze od zrozumienia psychologicznych i organizacyjnych mechanizmów, które mogą wpłynąć na powodzenie całego procesu.

Zarządzanie zmianą w firmie – dlaczego warto?

Wdrożenie procesu zmian i kierowanie nimi przynosi firmom szereg korzyści, takich jak zwiększenie efektywności czy zminimalizowanie ryzyka niezadowolenia czy buntu pracowników. Zarządzając odpowiednio i z rozwagą zmianami, można w dużo łatwiejszy sposób wprowadzać nowe technologie, usprawniać procesy i w lepszy sposób wykorzystywać zasoby technologii i pracę ludzi.

W ten sposób firma może szybciej reagować na zmieniające się warunki rynkowe, zwiększać swoją konkurencyjność, a nawet zyskiwać nowych klientów.

Zarządzanie zmianą staje się ważne w kilku momentach działalności firmy. 

  • W trakcie wdrażania nowych technologii – pracownicy muszą przyzwyczaić się do nowych narzędzi i procesów.
  • Reorganizacja struktury firmy – zmiany w hierarchii, przepływie informacji czy w nowym podziale obowiązków, mogą wywołać niepewność wśród pracowników, dlatego odpowiednie kierowanie tym procesem pomaga zminimalizować jego ewentualne, negatywne skutki.
  • Wprowadzanie innowacji – nowe produkty, procesy – pracownicy muszą zostać przygotowani do wykonywania nowych zadań. 

Ciekawym przykładem zarządzania zmianą może być duża firma produkcyjna, która wprowadza usprawnienie w postaci automatyzacji procesów produkcyjnych. Zarządzanie zmianą w tym przypadku musi wiązać się zarówno z przeszkoleniem pracowników, jak i monitorowaniem, jak nowa technologia wpływa na wydajność produkcji

Zarządzanie zmianami – model ADKAR

Model ADKAR jest jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w zarządzaniu zmianami, szczególnie przy wdrażaniu innowacji. Został on opracowany przez Jeffrey’a M. Hiatta.

Awareness (Świadomość)

Świadomość potrzeby danej zmiany. Oznacza konieczność uświadomienia pracownikom, dlaczego zmiana jest potrzebna. Bez zrozumienia powodów zmiany, może wystąpić opór, dlatego ważne jest, aby komunikować jasno, jakie są cele i korzyści z wdrożenia innowacji.

Desire (Chęć)

Chęć wprowadzenia danej zmiany. Nawet jeśli pracownicy są świadomi potrzeby zmiany, muszą odczuwać korzyści na poziomie indywidualnym. Skuteczna komunikacja oraz przedstawienie osobistych korzyści są najistotniejsze w budowaniu zaangażowania.

Knowledge (Wiedza)

Wiedza odnosi się do samego procesu zmiany. Gdy już pojawi się chęć zmiany, należy skupić się na kompetencjach, które ją umożliwią. W tym celu warto przeprowadzić niezbędne szkolenia lub też powierzyć określone obowiązki osobom kompetentnym. 

Ability (Umiejętność)

Jest to etap, w którym przechodzi się od wiedzy teoretycznej do praktycznej. Oznacza to, że wyznaczeni pracownicy mają wystarczające umiejętności, aby efektywnie stosować nowe rozwiązania w codziennych zadaniach. Ważne jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia, aby mogli przełożyć wiedzę na praktykę.

Reinforcement (Utrwalenie)

Wprowadzone zmiany należy utrwalać, czyli zadbać o ich utrzymanie. Oznacza to monitorowanie postępów oraz nagradzanie pracowników za adaptację do nowych rozwiązań.

Podsumowanie

Proces zarządzania zmianą, jest ważnym elementem funkcjonowania każdej organizacji, która chce wprowadzić innowacje do swojej struktury bądź też usprawnić proces produkcji, wdrożyć nowe produkty. Dzięki wykorzystaniu modelu ADKAR firmy mogą w dużo łatwiejszy i sprawniejszy sposób przechodzić przez określone zmiany, minimalizując opór pracowników i ryzyko niepowodzeń. Świadomość potrzeby zmiany, budowanie zaangażowania, dostarczanie niezbędnej wiedzy oraz umiejętności, a także utrwalanie nowych praktyk, to elementy, które umożliwiają organizacjom skuteczne dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu zmianami firmy zyskują elastyczność, zwiększoną wydajność i konkurencyjność, co obecnie jest nieodzownym elementem sukcesu.

Najbliższe szkolenia

Dane Kontaktowe

OPEN HORIZON Consulting sp. z o.o. sp.k.
NIP: 7831738456
REGON: 363868556

ul. Młyńska 5/9
61-729 Poznań

Telefon: +48 616 661 374

E-mail: biuro@openhorizon.com.pl

Social Media

Copyright © 2024 - Open Horizon Consulting - Szkolenia i Consulting dla Firm