Termin i lokalizacja
Master of Lean w Usługach
Sesja 1: 15-16 października 2024
Sesja 2: 21-22 listopada 2024
Sesja 3: 5-6 grudnia 2024
czas trwania: 6 dni
Warszawa
Master of Lean w Usługach
Sesja 1: 18-20 listopada 2024
Sesja 2: 3-4 grudnia 2024
Sesja 3: 16-17 grudnia 2024
czas trwania: 6 dni
Warszawa
Cele szkolenia:
Głównym celem szkolenia Master of Lean jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu filozofii Lean, a także narzędzi doskonalenia procesów i technik rozwiązywania problemów sprawdzonych w firmach usługowych. Uczestnicy szkolenia w trakcie kursu zdobędą również praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania zmianą i transformacją Lean w przedsiębiorstwie, zarządzania projektami usprawniającymi procesy oraz zarządzania zespołem.
Szkolenie Master of Lean jest adresowane do osób będących liderami transformacji Lean w przedsiębiorstwie i inicjatorów zmian i usprawnień w firmie. Lider transformacji Lean to osoba, która posiada z jednej strony doświadczenie biznesowe, a z drugiej strony zna koncepcję i narzędzia Lean i rozumie czym jest transformacja kulturowa Lean w przedsiębiorstwie. Lider transformacji Lean winien biegle posługiwać się w praktyce narzędziami Lean oraz potrafić tą wiedzę w sposób przystępny przekazywać innym członkom organizacji, w tym najwyższemu kierownictwu oraz dyrekcji, a także pracownikom wykonawczym. Lider transformacji Lean współpracuje z Zarządem i Dyrekcją firmy w zakresie ustalenia celów transformacji, powołania odpowiednich struktur i ram formalnych z jasno określonymi zadaniami, obszarami odpowiedzialności i niezbędnymi zasobami oraz zasadami monitorowania postępów prac i efektów usprawnień. Wprowadza skuteczne zasady komunikacji, tworzy pozytywny klimat dla zmiany i zapewnia zaangażowanie kierownictwa oraz pracowników we wprowadzane usprawnienia i ciągłe doskonalenie.
Opis szkolenia:
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się:
1. czym jest Lean i na czym polega zarządzanie przedsiębiorstwem z wykorzystaniem Lean w firmie usługowej?
2. jak zaplanować i skutecznie przeprowadzić transformację Lean obejmującą system zarządzania przedsiębiorstwem?
3. jak budować i podtrzymywać zaangażowanie pracowników w rozwiązywanie problemów i ciągłe doskonalenie?
4. jak zdiagnozować problemy w firmie i wyznaczyć cele poprawy?
5. jak wykorzystać narzędzia wizualne w firmie usługowej?
6. jak wykorzystać pracę zespołową do rozwiązywania problemów biznesowych?
7. jak prawidłowo wykorzystać właściwe narzędzia do eliminowania marnotrawstwa z uwzględnieniem specyfiki usług?
8. jak skutecznie wprowadzać usprawnienia w organizacji?
9. jak prawidłowo zbudować ramy formalne dla transformacji lean oraz organizować działania zespołów?
10. jak zdiagnozować i usunąć źródła problemów i wąskie gardła w procesie?
11. jak zbudować i utrzymać system ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie?
Materiały szkoleniowe:
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe obejmujące 300 stron i zawierające: wykład, słownik pojęć, literaturę, przykłady, ćwiczenia oraz studia przypadków. Uczestnicy otrzymują również gotowe formularze, pomagające zastosowanie poszczególnych narzędzi.
Czas trwania szkolenia:
Szkolenie trwa sześć dni szkoleniowych – w sumie 48h – i składa się z trzech modułów. Każdy z modułów obejmuje 2 dni. Szkolenie łączy w sobie formułę wykładu oraz warsztatów praktycznych, w trakcie których uczestnicy poznają teorię, analizują studia przypadków, wykonują ćwiczenia praktyczne i na tej podstawie przy wsparciu trenera przygotowują plan transformacji Lean w firmie. Warunkiem certyfikacji uczestnika jest rozwiązanie rzeczywistego problemu firmy przy zastosowaniu poznanych podczas kursu metod i narzędzi.
Certyfikacja:
Każdy z uczestników po zakończeniu szkolenia i zaliczeniu końcowego egzaminu otrzymuje certyfikat ukończenia szkolenia. Żeby uzyskać certyfikat Master of Lean należy rozwiązać rzeczywisty problem przedsiębiorstwa i wykorzystać przy tym omawiane na kursie podejście metodyczne oraz poznane narzędzia i techniki Lean. Następnie na podstawie przedstawionego przez uczestnika podsumowania projektu usprawniającego wydawany jest nieodpłatnie certyfikat. Certyfikat wydawany jest w języku angielskim.
Adresaci szkolenia:
Dyrekcja i kierownicy wysokiego i średniego szczebla zarządzania, Liderzy/Koordynatorzy Lean, Eksperci Procesowi, Inżynierowie i Analitycy Procesów, Project Managerowie, Pełnomocnicy ds. Jakości, osoby zarządzające i usprawniające procesy, osoby odpowiedzialne za transformację Lean w Firmie.
Trener:
Ekspert Lean, certyfikowany Master Black Belt z kilkunastoletnim doświadczeniem praktycznym
Ogólny plan szkolenia:
Sesja 1
1. Podstawowe elementy filozofii Lean Management
2. Lean jako sposób realizacji strategii rozwoju firmy
3. Przegląd istniejącego systemu zarządzania przedsiębiorstwa w celu określenia obszarów do doskonalenia
4. Cele wdrożenia Lean Management oraz korzyści dla firmy i pracowników
5. Identyfikacja strumieni wartości w przedsiębiorstwie usługowym
6. Symulacja procesu biurowego
7. Mapowanie i analiza strumienia wartości
8. 7 podstawowych źródeł marnotrawstwa (muda) i marnotrawstwo biurowe
9. Cele i obszary zastosowania podstawowych narzędzi Lean z uwzględnieniem specyfiki firm usługowych
10. Lean Management jako zmiana w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa
11. Przywództwo w transformacji Lean
12. Zarządzanie zmianą – planowanie, monitorowanie postępów i ocena rezultatów
13. Zarządzanie wizualne i 5 S
14. Rozwiązywanie problemów – Raport A3 oraz metoda 8D
15. Podstawowe narzędzia analizy przyczyn problemów – Diagram Ishikawy (Fish bone), 5WHY oraz zastosowanie analizy Pareto
Sesja 2
1. Komunikacja w trakcie transformacji Lean
2. Priorytetyzacja problemów i zarządzanie portfelem projektów usprawniających
3. Doskonalenie przepływu w procesie
4. Balansowanie procesu i planowanie przepustowości procesu (capacity)
5. Identyfikacja granic procesów i pomiar efektywności procesów biznesowych
6. Mapa ogólna SIPOC
7. Technika mapowania szczególowego procesu Flow Chart (BPMN)
6. Identyfikacja głównych źródeł marnotrawstwa w procesie (muda) oraz mura i muri
7. Zastosowanie FMEA (Failure Mode and Efect Analysis)
8. Zarządzanie procesami w firmie
9. Tworzenie zespołów i cykl życia zespołu
10. Komunikacja w zespole oraz motywowanie członków zespołu
11. Dokumentowanie postępów prac
12. Tablice Kanban
13. Poka Yoke – techniki zabezpieczanie przed błędami
Sesja 3
1. Analiza struktury kosztów firmy
2. Tworzenie systemu pomiarowego procesu
3. Zasady próbkowania statystycznego
4. MSA – analiza systemu pomiarowego w praktyce – dane dyskretne i ciągłe
5. Analiza graficzna danych – Histogram, Box Plot, wykres korelacji
6. Wykorzystanie danych do analizy ustalenia przyczyn źródłowych problemu
7. Zasady projektowania eksperymentów (DOE – Design of Experiment)
8. Ustalanie parametrów do kontroli procesu
9. Przydatne narzędzia decyzyjne w pracy zespołowej:
10. Standaryzacja i obszary jej zastosowania
11. Organizacja i zarządzanie audytami
12. Utrzymanie i rozwój systemu ciągłego doskonalenia
13. Raportowanie KPI w ramach systemu ciągłego doskonalenia w firmie
14. Test sprawdzający wiedzę
Termin i lokalizacja
Master of Lean w Usługach
Sesja 1: 15-16 października 2024
Sesja 2: 21-22 listopada 2024
Sesja 3: 5-6 grudnia 2024
czas trwania: 6 dni
Warszawa
Master of Lean w Usługach
Sesja 1: 18-20 listopada 2024
Sesja 2: 3-4 grudnia 2024
Sesja 3: 16-17 grudnia 2024
czas trwania: 6 dni
Warszawa