Termin i lokalizacja
Cel szkolenia:
Poznanie skutecznych metod i narzędzi rozwiazywania problemów (problem solving) oraz narzędzi wspierających pracę grupową
Opis szkolenia:
Problem Solving – inaczej rozwiązywanie problemów , stanowi niezbędne kompendium wiedzy zarówno o metodykach jak i narzędziach pozwalających na skuteczne radzenie sobie z problemami występującymi w przedsiębiorstwie. Znajomość przydatnych metodyk oraz technik pozwala sprawnie przejść przez poszczególne etapy począwszy od zidentyfikowania i opisania problemu , poprzez jego analizę oraz wdrożenie i skończywszy na podsumowaniu uzyskanych rezultatów.
Niezwykle ważnym aspektem rozwiązywania problemów jest również praca grupowa i moderowanie warsztatów z zespołem oraz narzędzia wspierająca facylitatora moderującego takie warsztaty. Niniejsze szkolenie stanowi kompendium wiedzy w zakresie rozwiązywania problemów
Korzyści:
- Poznanie usystematyzowanego sposobu identyfikacji i opisu problemów
- Poznanie przydatnych narzędzi do analizy przyczyn i rozwiązywania problemów
- Nauczenie się przydatnych metod kreatywnego myślenia
- Poznanie narzędzi do priorytetyzacji problemów oraz oceny możliwych rozwiązań
- Zdobycie wiedzy o skutecznym przygotowaniu i wdrażaniu w życie wypracowanych rozwiązań
Adresaci szkolenia:
Specjaliści ds. Doskonalenia Procesów, Pracownicy i Kierownicy Działów Zarządzania Jakościa , Zarządzania Procesami, kierownicy projektów doskonalących.
Certyfikacja:
Każdy z uczestników otrzymuje certyfikat Problem Solving Facilitator
Materiały szkoleniowe:
Materiały obejmujące 70 stron zawierające treść wykładu, ćwiczenia i case studies
Metodyka szkolenia:
Szkolenie ma formę interaktywnego warsztatu w trakcie którego uczestnicy wykonują ćwiczenia, pracują w grupach, analizują casy oraz biorą udział w dyskusjach
Trener:
Doświadczony moderator i lider wielu warsztatów i projektów doskonalących procesy, konsultant oraz trener.
Program szkolenia
Dzień 1
- Huston, mamy problem – czyli o pojęciu i tradycyjnych sposobach radzeniu sobie z problemami w przedsiębiorstwie
- Nazywamy rzeczy po imieniu – identyfikacja problemów w praktyce
- Opis problemu w praktyce
- Czy wszystkie problemy są jednakowo ważne? – przegląd i priorytetyzacja zidentyfikowanych problemów (macierz decyzyjna, macierz Eisenhowera)
- Przegląd i zastosowanie podstawowych narzędzi rozwiązywania problemów (Problem Solving) – PDCA, DMAIC, A3, 8D
- Analiza przyczyn źródłowych problemów – zastosowanie diagramu Ishikawy, 5Why
- Zastosowanie analizy Pareto
- Mapowanie procesów i zastosowanie map procesu do rozwiązywania problemów
- Arkusze kontrolne (check sheets) – zastosowanie w praktyce
- Histogram, Box Plot
- Diagram Pokrewieństwa (Affinity Diagram) – zastosowanie w praktyce
- Diagram Powiązań (Interrelationship Diagram) – zastosowanie w praktyce.
Dzień 2
- Diagram Drzewa (Tree Diagram) – zastosowanie w praktyce
- Diagram macierzowy (Matrix Diagram) – zastosowanie w praktyce
- Diagram Sieci Aktywności (Activity Network Diagram) – zastosowanie w praktyce
- Metoda TRIZ – ros. Теория решения изобретательских задач (Teoria Reszenija Izobretatielskich Zadacz)
- Burza mózgów – zastosowanie w praktyce
- Metoda Philips 6-3-5
- Technika Grupy Nominalnej
- Analiza Pola Sił (Force Field Analysis)
- Technika SCAMPER
- Opracowanie i ocena scenariuszy rozwiązań wybranych problemów
- Opracowanie planu działań i ustalenie odpowiedzialności za ich realizację
- Ustalenie zasad raportowania realizacji planu działań