Termin i lokalizacja

Zarządzanie Procesami

26-28 lutego 2025


ONLINE

Termin: 26-28 lutego 2025
zapisz się na szkolenie

Zarządzanie Procesami

26-28 marca 2025


Warszawa

Termin: 26-28 marca 2025
zapisz się na szkolenie

Zarządzanie procesami biznesowymi – wprowadzenie:

Koncepcja Zarządzania Procesami Biznesowymi pozwala wyeliminować jedną z istotnych barier ograniczających efektywność organizacji, czyli funkcjonowanie w przedsiębiorstwach tzw. silosów i silosowego myślenia. Charakteryzuje się ono brakiem szerszej perspektywy – spojrzeniem z punktu widzenia wyłącznie danej jednostki organizacyjnej i zakresu jej działania. Skutkuje to zwykle lokalnymi optymalizacjami i brakiem synchronizacji pomiędzy celami i działaniami poszczególnych jednostek współpracujących ze sobą w ramach procesu.

Zarządzanie procesami wymaga m.in. zidentyfikowania procesów w organizacji, ich udokumentowania w formie map graficznych, mierzenia oraz kontroli ich wyników końcowych oraz na poszczególnych etapach realizacji,  określenia właścicielstwa i prowadzenia działań usprawniających procesy. Konieczne jest również stworzenie ram formalnych równoważących funkcjonalną strukturę organizacyjną, a także dokonanie zmian na poziomie kultury organizacyjnej w kierunku pracy zespołowej i ciągłej optymalizacji. Dzięki temu przedsiębiorstwo może obsługiwać klientów na wyższym poziomie, szybciej reagować na zmiany ich wymagań i zmiany w otoczeniu, a także świadomie podnosić jakość i efektywność prowadzonej działalności.

 

Cel szkolenia:

Szkolenie ma za zadanie przygotować słuchaczy do samodzielnej implementacji systemu zarządzania procesami, dlatego też oprócz wykładu teoretycznego, zawiera także część praktyczną, która pozwala na wykorzystanie zdobytej w trakcie szkolenia wiedzy. Słuchaczom szkolenia zostaną przedstawione krok po kroku etapy tworzenia systemu zarządzania procesami biznesowymi. Dowiedzą się również na czym polega mapowanie procesów, modelowanie i ich optymalizacja. Będą mogli również opracować system pomiaru efektywności procesu a także określić role i ramy formalne systemu w organizacji. W ramach szkolenia uczestnicy będą mogli również przy wsparciu trenera, zaprojektować taki system dla wybranego procesu w swojej organizacji.

Podczas niniejszego szkolenia uczestnicy nauczą się m.in.:

  1. projektować system zarządzania procesami (ustalać zakres ról i odpowiedzialności),
  2. określać procesy biznesowe będące przedmiotem zarządzania,
  3. definiować najistotniejsze wymagania jakościowe klientów,
  4. w jaki sposób projektować system pomiarowy dla procesu i zbierać dane na podstawie wymagań,
  5.  w jaki sposób tworzyć mapy procesów?
  6. jak powołać i gdzie szukać Właścicieli Procesów?
  7. monitorować skuteczność procesu przy użyciu dashboardów,
  8. w jaki sposób powinien działać system raportowania wyników procesów oraz przeglądu i ustanawianie celów?
  9. rozpoznawać obszary do usprawnienia,
  10. budować i koordynować pracę Zespołów Procesowych,
  11. zintegrować oraz sformalizować strukturę organizacyjną wraz z zarządzaniem procesami biznesowymi,
  12. inicjować projekty usprawniające na podstawie pozyskanych danych,
  13. jak zorganizować i przeprowadzić wdrożenie zarządzania procesowego w organizacji,
  14. systematycznie rozwijać zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji.


Adresaci szkolenia:

Szkolenie Zarządzanie procesami biznesowymi jest przeznaczone dla:

  • Managerów i Dyrektorów Działów/Departamentów Zarządzania Jakością
  • Specjalistów ds. Systemu Zarządzania Jakością
  • kierownictwa i pracowników jednostek zajmujących się doskonaleniem procesów
  • kierownictwa i pracowników działów zarządzania procesem produkcyjnym
  • kierowników i pracowników działów logistyki
  • kierowników i pracowników jednostek odpowiedzialnych za jakość obsługi klienta
  • kierowników projektów


Trener prowadzący szkolenie:

Ekspert procesowy z kilkunastoletnim doświadczeniem w zarządzaniu procesami oraz usprawnianiu procesów w przedsiębiorstwach z wielu branż

 

Czas trwania szkolenia:

3 dni – 24 godziny


Lokalizacja

Ośrodek szkoleniowy


Materiały szkoleniowe:

Materiały szkoleniowe zawierają 120 stron (po jednym segregatorze dla każdego uczestnika) i obejmują treść wykładu, definicje pojęć i ich angielskich odpowiedników, a także materiały z warsztatów – ćwiczenia wraz z rozwiązaniami.


Certyfikaty:

Wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymają certyfikat Managera Procesu.


Program szkolenia zarządzanie procesami biznesowymi:

Dzień 1:

Identyfikacja i dokumentowanie procesów

1. Wprowadzenie do zarządzania procesami biznesowymi

  • Definicja procesu biznesowego.
  • Pojęcie silosów w przedsiębiorstwie i ich skutków.
  • Kluczowe etapy zarządzania procesami: identyfikacja, dokumentowanie, pomiar, analiza, doskonalenie.
  • Elementy systemu zarządzania procesami
  • Cykl życia procesu.

2. Ramy formalne oraz rola właściciela procesu

  • Kim jest właściciel procesu?
  • Obowiązki i kompetencje właściciela procesu.
  • Struktura organizacyjna a procesy – obszary konfliktów.
  • Jak skutecznie zarządzać procesem?

3. Identyfikacja procesów

  • Jak identyfikować kluczowe procesy w organizacji?
  • Metody identyfikacji procesów: wywiady, warsztaty, analiza dokumentów.
  • Identyfikacja strumieni wartości
  • Określanie zależności pomiędzy procesami
  • Ćwiczenie: Identyfikacja kluczowych procesów w wybranej organizacji.

4. Mapowanie procesów

  • Dlaczego mapowanie procesów jest kluczowe?
  • Metody mapowania: diagramy przepływu, SIPOC, BPMN.
  • Ustalanie szczegółowości mapowania.
  • Narzędzia do mapowania procesów: Aris, Adonis, Lucidcharts
  • Ćwiczenie: Dokumentowanie wybranego procesu przy użyciu narzędzi mapowania (SIPOC oraz BPMN).

5. Tworzenie wielopoziomowej architektury procesów

  • Definicja wielopoziomowej architektury procesów.
  • Jak uporządkować procesy w hierarchię, która odpowiada potrzebom organizacji?
  • Przykłady typów procesów: procesy główne, wspierające, podstawowe.
  • Ćwiczenie: Opracowanie wielopoziomowej architektury procesów dla wybranej organizacji.

6. Repozytorium dokumentacji procesów i zarządzanie nim

  • Rola repozytorium w organizacji.
  • Jak skutecznie organizować dokumentację procesów?
  • Karta procesu i jej zastsosowanie
  • Przykłady narzędzi do zarządzania repozytorium procesów.
  • Ćwiczenie: Koncepcja repozytorium procesów i klasyfikacja dokumentacji.

7. Zarządzanie procedurami i instrukcjami w powiązaniu z mapami procesów

  • Zależność pomiędzy procedurami, instrukcjami a mapami procesów.
  • Jak efektywnie zarządzać dokumentacją operacyjną w kontekście procesów?
  • Ćwiczenie: Opracowanie procedury opartej na mapie procesu.

8. Podsumowanie dnia i dyskusja

  • Omówienie kluczowych wniosków z dnia.
  • Przygotowanie do analizy procesów w Dniu 2.

 

Dzień 2:

Pomiar i analiza procesów

1. Zbieranie wymagań klienta (VOC – Voice of Customer)

  • Definicja i znaczenie VOC w zarządzaniu procesami.
  • Techniki zbierania wymagań klienta: ankiety, wywiady, grupy fokusowe, analiza reklamacji.
  • Ćwiczenie: Zidentyfikowanie i zebranie wymagań VOC dla wybranego procesu.

2. Utworzenie systemu pomiarowego

  • Dlaczego system pomiarowy jest ważny w zarządzaniu procesami?
  • Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) i ich rola w ocenie procesów.
  • Tworzenie systemu pomiarowego: wybór odpowiednich wskaźników.
  • Ćwiczenie: Definiowanie KPI dla wybranego procesu.

3. Zbieranie danych pomiarowych

  • Źródła danych pomiarowych: manualne i automatyczne zbieranie danych.
  • Jak monitorować wydajność procesów?
  • Przegląd narzędzi do zbierania danych .
  • Ćwiczenie: Sporządzenie planu zbierania danych pomiarowych dla zidentyfikowanego procesu.

4. Analiza procesu

  • Identyfikacja problemów
  • Analiza danych pomiarowych: jak wyciągać wnioski z zebranych danych.
  • Techniki analizy: analiza Pareto, diagramy Ishikawy, analiza przyczynowo-skutkowa (C&E).
  • Metoda pytań zadawanych do każdej z czynności w procesie
  • Identyfikacja wąskich gardeł i marnotrawstwa w procesie.
  • Ćwiczenie: Analiza procesu na podstawie zebranych danych pomiarowych.

5. Identyfikacja usprawnień

  • Jak rozpoznawać obszary do usprawnienia?
  • Narzędzia doskonalenia procesów: LeanKaizenSix Sigma.
  • Ćwiczenie: Identyfikacja usprawnień w wybranym procesie.

6. Analiza efektywności procesów z wykorzystaniem KPI

Analiza wskaźników wydajności procesów. Jak KPI wpływają na ocenę stanu procesów? Ćwiczenie: Ocena wydajności procesu na podstawie KPI.

7. Monitorowanie i kontrola procesów

  • Metody monitorowania procesów w czasie rzeczywistym.
  • Wskaźniki kontrolne i ich znaczenie.
  • Ćwiczenie: Stworzenie systemu monitorowania dla wybranego procesu.

8. Podsumowanie dnia i dyskusja

  • Kluczowe wnioski z analizy procesów.
  • Przygotowanie do planowania wdrożenia usprawnień w Dniu 3.

Dzień 3:

Planowanie i wdrażanie usprawnień procesów

1. Wykorzystanie technologii IT do monitorowania procesów

  • Narzędzia IT do śledzenia i analizy procesów.
  • Automatyzacja monitorwania procesów za pomocą technologii.
  • Ćwiczenie: Implementacja narzędzi IT do monitorowania wybranego procesu.

2. Opracowanie planu usprawnień

  • Jak stworzyć skuteczny plan wdrożenia usprawnień?
  • Etapy planowania: priorytetyzacja działań, harmonogram, alokacja zasobów.
  • Zasady opracowywania planu usprawnień.
  • Ćwiczenie: Opracowanie planu usprawnień dla wybranego procesu.

3. Zarządzanie zmianą procesową

  • Kluczowe aspekty zarządzania zmianą: komunikacja, zaangażowanie zespołu, monitorowanie.
  • Przeciwdziałanie oporowi wobec zmian.
  • Rola liderów w zarządzaniu zmianą.
  • Ćwiczenie: Planowanie działań komunikacyjnych i monitorowania zmian.

4. Wdrożenie usprawnień

  • Jak skutecznie wdrożyć usprawnienia?
  • Monitorowanie wdrożenia i kontrola postępów.
  • Wskaźniki sukcesu wdrożenia.
  • Ćwiczenie: Opracowanie planu wdrożenia usprawnień na przykładzie wybranego procesu.

5. Budowa systemu raportowania do zarządzania procesami

  • Jak zbudować skuteczny system raportowania procesów?
  • Narzędzia do raportowania.
  • Monitorowanie KPI i ocena efektywności procesów po wdrożeniu zmian.
  • Ćwiczenie: Tworzenie raportu dla wybranego procesu.

6. Zarządzanie repozytorium map procesów

  • Kluczowe zasady zarządzania repozytorium procesów.
  • Jak utrzymać spójność i aktualność map procesów.
  • Ćwiczenie: Aktualizacja i organizacja repozytorium map procesów.

7. Utrzymanie i aktualizacja procedur i instrukcji

  • Jak zarządzać aktualizacjami procedur i instrukcji operacyjnych?
  • Powiązania między procedurami a mapami procesów.
  • Ćwiczenie: Aktualizacja instrukcji operacyjnych w powiązaniu z mapami procesów.

8. Audyt procesów i ocena efektywności

  • Jak przeprowadzać regularne audyty procesów?
  • Narzędzia do oceny efektywności procesów po wdrożeniu usprawnień.
  • Ćwiczenie: Przygotowanie planu audytu procesu.

9. Podsumowanie szkolenia i planowanie wdrożenia usprawnień

  • Kluczowe wnioski ze szkolenia.
  • Q&A, zakończenie i certyfikacja.

 

Zobacz także ofertę pozostałych szkoleń: Lean Six SigmaStrategiczna (Zrównoważona) Karta Wyników

 

Szkolenia z zarządzania procesami biznesowymi Warszawa;  szkolenia z zarządzania procesami biznesowymi Poznań;  szkolenie z zarządzania procesami biznesowymi online

Termin i lokalizacja

Zarządzanie Procesami

26-28 lutego 2025


ONLINE

Termin: 26-28 lutego 2025
zapisz się na szkolenie

Zarządzanie Procesami

26-28 marca 2025


Warszawa

Termin: 26-28 marca 2025
zapisz się na szkolenie

Najbliższe szkolenia

Dane Kontaktowe

OPEN HORIZON Consulting sp. z o.o. sp.k.
NIP: 7831738456
REGON: 363868556

ul. Młyńska 5/9
61-729 Poznań

Telefon: +48 616 661 374

E-mail: biuro@openhorizon.com.pl

Social Media

Copyright © 2024 - Open Horizon Consulting - Szkolenia i Consulting dla Firm